Friday, 7 October 2011

MEKANISME MINDA DAN PARADIGMA

PENGETAHUAN merupakan faktor mempengaruhi seseorg yang digarap melalui 5 deria iaitu mata,telinga,hidung,lidah dan kulit..Inilah dinamakan MEKANISMA MINDA.Contoh kanak2 mengetahui sesuatu dengan menonton TV,pndengaran n penglihatan memainkan peranan.Pengetahuan yg dimiliki akn tersimpan di dalam minda dan akan membntuk paradigma dan mempengaruhi persepsi seseorg trhadap sesuatu prkara.PARADIGMA boleh difahami sebagai teori,model,kepercayaan,pola,idealogi,prinsip dan budaya.Dalam erti lain,PERSEPSI diertikan sebagai penglihatan,pengetian,tanggapan @ penilaian.Boleh dipengaruhi faktor lain seperti emosi,umur,pengalamanlalu,kepercayaan dan pendidikan..Keadaan berbeza brgantung kepada faktor2 yg mempengaruhipersepsi seseorg..Contoh:kanak2 melihat telefon bimbit dan akan tertarik untuk bermain dgnnya. Bagi seorg dewasa pula telefon bimbit merupakan alat komunikasi (persepsi dipengaruhi faktor umur).Masyarakat melayu mempunyai persepsi bahawa kaum wanita perlu menguruskan hal-hal rumah tangga melebihi kaum lelaki.Tangapan ini sudah lama bertapak dalam minda masyarakat melayu( persepsi dipengaruhi pengalaman dan adat/budaya masyarakat melayu sejak dahulu lagi)Latar belakang pendidikan juga memainkan peranan penting.Seorang ayah yang berpendidikan tinggi mgkin akan memahami bahawa anaknya yang telah dewasa perlu diberi peluang dalam menentukan siapa pasangan hidupnya,berbeza dengan seorang ayah yang lebih berfikiran konservatif yang berkemgkinan akan menentukan pasangan hidup anaknya tapi seorang ayah yang tidak mempunyai pendidikan tinggi berfikiran terbuka tetap akan memahami kemahuan anaknya.Pengalaman yang didapati daripada pergaulannya yang luas mungkin menjadikan fikirannya lebih terbuka......So xkenal maka xcinta...Kita knl dlu seseorag itu dgn sedalam2 nya then br kita nilai..jgn biakan persepsi2 mempengaruhi minda kita dan perlu ad bukti kukuh bg mengelakkan fitnah yg dilatnah Allah..Sekian saja dr cik niszz...Info dipetik dr "Pengaplikasian Teknik Berfikir"...

No comments:

Post a Comment