Tuesday 19 June 2012

ADAKAH PERLU ATAU TIDAK MALAYSIA MENGURUSKAN SUMBER IKAN BERDASARKAN PENGURUSAN SECARA KOMMUNITI@ COMMUNITY BASED MANAGEMENT


Malaysia adalah negara maju dan membangun.Pelbagai bidang seperti perusahaan automobile, pembinaan bangunan pencakar langit, aeroangkasa,pengankutan dan perhubungan, sukan serta perdagangan antarabangsa terutama perdagangan laut.Malah hari ini Malaysia sudah menjadi tradisi bahawa  95% perdagangan negara adalah oleh melalui laut Malaysia. Malah lebih dua ribu kapal keluar masuk di perairan Malaysia iaitu perairan selat Melaka. Tujuh pelabuhan antarabangsa Malaysia ialah Pelabuhan Pulau Pinang, Pelabuhan Klang, pelabuhan Johor, Pelabuhan Tanjung Pelepas, Pelabuhan Kuantan dan Pelabuhan Kemaman di Semenanjung Malaysia serta Pelabuhan Bintulu di Sarawak. Hal ini maka terbuktilah Malaysia sebuah negara maritim yang luas dan tidak ternilai kaya dengan pelbagai hasil sumber laut.
Sumber laut adalah sumber yang amat bernilai dan amat merugikan  jika sumber ini tidak diperlihara dan dilindungi sabaik yang mungkin .Kajian menunjukkan Asia tenggara mempunyai 1/3 dari keluasan dunia 284,000 kilometer kuasa dua terdiri daripada terumbu karang. Negara-negara seperti  Malaysia ,Indonesia dan Filipina merupakan negara sebahagian yang mempunyai segitiga terumbu karang ( Coral Triangle) terbesar di dunia.Sumber laut dimaksudkan adalah kawasan terumbu karang ( coral Reef) ,perikanan laut( marine fisheries) , Macroinvertebrate dan hidupan-hidupan laut yang lain. Tambahan lagi, sumber lain mengatakan kawasan terumbu karang di Malaysia mengunjur dari “Segitiga Terumbu Karang” yang bersambung daripada Indonesia, Filipina dan Papua New Guninea - Australia. Kebanyakanya terdapat terumbu karang dikawasan cetek di pesisir pulau Malaysia; walaupun begitu terdapat juga kelompok terumbu karang, karang atol dan jurang terumbu wujud dalam skala yang kecil. Pertubuhan Alam Sekitar Bangsa Bersatu (UNEP) Atlas Dunia Terumbu Karang telah menganggarkan size kawasan terumbu karang Malaysia adalah 3,600 km2 atau kira – kira 1.27 % keluasan terumbu karang sedunia.
Banyak kepentingan terumbu karang antaranya terumbu karang ini bertindak sebagai benteng dan perlindungan pantai bagi ombak yang kuat. Terumbu karang juga merupakan sumber makanan yang banyak serta tempat kawasan yang selamat untuk tumbesaran anak-anak ikan. Malah terumbu karang juga merupakan kawasan perlindungan yang kaya makanan kepada pelbagai spesies hidupan marin dan invertebrate itu sendiri. Disamping itu, ada juga menyatakan terumbu karang merupakan penawar bagi penyakit barah di mana terumbu ini dijadikan sebagai ubat untuk melawan penyakit tersebut.Terumbu karang ini juga menyediakan peluang pekerjaan melalui aktiviti perikanan dan pelancongan.Namun sumber-sumber ini semakin berkurangan dan hampir mengalami kepupusan. Sehubungan itu, adalah penting bagi kita memelihara kawasan perairan dan hidupan akuatik.

Menurut pembelajaran Subjek Polisi dan Pengurusan Marin perihal ini adalah disebabkan oleh faktor Anthropogenic dimana aktiviti-aktiviti manusia dan faktor semula jadi.Segala aktiviti manusia atau tindakan manusia boleh merosakkan terumbu karang. Kegiatan manusia misalnya perhotelan, menangkap ikan dan sebagainya boleh menyebabkan air tercemar. Sebagai contoh tumpahan minyak dan penggunaan pukat tunda. Penggunaan bahan letupan untuk mengebom ikan juga boleh merosakkan kawasan terumbu karang dan mencacatkan tumbesaran ekosistem marin yang lain. Sedangkan manusia bergantung hidup dengan sumber protein ini. Malah apabila kapal dilabuhkan pada pantai, ini juga merupakan salah satu sebab terumbu karang rosak.
Kesedaran tentang kepentingan sumber laut wujud pada tahun 1980-an apabila kemerosotan  sumber perikanan di Malaysia mahupun di kawasan-kawasan kaya dengan sumber protein ini kian meruncing.. Bagi mempertingkatan sumber perikanan .sumber ini perlu dilindungi di mana kawasan-kawasan ini merupakan kawasan sumber ini membiak , membesar dan mencari makanan. Kawasan sumber laut terutama kawasan terumbu karang merupakan kawsan paling kritikal yang memerlukan perjagaan rapi bagi memulihkan ekosistem ini terus hidup dan membiak dengan baik.Hal ini kerana kawasan ini amat terdedah dengan pelbagai ancaman semula jadi atau akibat kegiatan manusia itu sendiri.
Untuk menangani masalah ini, Malaysia perlu menguruskan sumber laut berdasarkan Pengurusan Berdasarkan Komuniti atau ( Community Based Management ,CBM). Hal ini adalah kerana CBM merupakan salah satu kaedah yang cukup konsisten dan bijak dalam menguruskan sumber perikanan ini. Pengurusan Berdasar komuniti atau CBM ini merupakan sumber pengurusan kominiti di mana pihak yang bertanggungjawab dalam mengurus sesetangah atau semua aspek yang dikehendaki. Dengan adanya badan ini juga dapat mengawal dan memastikan semua pihak mengikut segala Dasar,Akta, dan Peraturan dan undang-undang kerajaan telah tetapkan yang disemak dari semasa ke semasa selaras dengan pembangunan negaraMemandangkan CBM bekerjasama dengan DOF ( Department Of Fisheries) atau Jabatan perikanan bagi mengharamkan penangkapan ikan yang tidak sistematik contohnya menggunakan pukat dan pengeboman ikan-ikan dapat dibanteras dan diaatasi. Tambahan lagi mengkaji dan menentukan kadar eksploitasi sumber dengan menetapkan kouta vesel dan alat menangkap ikan.
Dengan adanya CBM juga pihak ini mempunyai kuasa untuk membina tukun dan unjam-unjam berdasarkan kaedah tradisional. Antara-antara tukun atau unjam-unjam yang pernah digunakan adalah tukun bot di Terengganu,tukun PVC di Kedah,tukun seramik Terengganu dan sebagainya.Bagi mengurangkan kesan aktiviti manusia yang boleh menyebabkan kemusnahan terumbu karang, kerajaan dan pihak berkuasa tempatan telah menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan. Kerajaan telah mewartakan kawasan-kawasan yang dikenal pasti mempunyai terumbu karang sebagai Taman Marin, iaitu pulau yang dilindungi. Hal ini jika mana-mana terumbu karang yang rosak atau musnah,terumbu ini mengambil masa yang lama untuk tumbuh semula. Contohnya pulau di negeri Terengganu seperti Pulau Susu Dara, Pulau Perhentian Kecil Dan Pulau Perhentian Besar, Pulau Lang Tengah, Pulau Redang, Pulau Lima, Pulau Ekor Tebu, Pulau Pinang, Pulau Yu Besar,Pulau Yu Kecil Dan Pulau Kapas.
Malah dengan pendekatan CBM juga termasuklah pelaksanakan pelan pembangunan dan pengurusan sumber perikanan pantai dan laut dalam. Dengan kerjasama ini juga pihak CBM dan Jabatan perikanan bertanggungjawab dimana dalam menyelaraskan penerokaan hasil bumi lain yang bukan hidup dibawah dasar laut seperti minyak dan gas serta pasir laut dalam. Dengan kelulusan permit yang diproses dan dinilai oleh mereka adalah usaha murni dalam memastikan kemanpanan lestari kehidupan marin. Di samping itu juga,dengan CBM perikanan laut pantai, perikanan laut dalam dan antarabangsa,serta termasuk perikanan akuakultur, Malaysia bolehlah menghembuskan nafas lega dimana perancangan dan pemuliharaan dapat dilaksanakan.
Langkah-langkah lain kerajaan seperti menyediakan perlindungan khas kepada hidupan akuatik di  mana -mana  kawasan  atau  sebahagian daripada kawasan itu dan untuk melindungi, memelihara dan mengurus tapak pembiakan semulajadi dan habitat populasi ikan dan hidupan akuatik, khususnya bagi sepsis luar biasa atau hidupan akuatik yang terancam. Selain itu juga sudah termaktub dalam rang undang-undang bahawasanya setiap organisasi yang ingin menjalankan akitiviti perlu memelihara  dan  meningkatkan  keadaan aslinya. Malah perlu memastikan penyelenggaraan nilai-nilai biodiversiti dan syarat-syarat yang perlu untuk melindungi species-species penting bagi kehidupan akuatik atau tumbuhan, komuniti biotik atau sumber-sumber genetik. Pihak pengurusan CBM juga tegas dalam memastikan setiap aktiviti membenarkan pertumbuhan semula semulajadi hidupan akuatik dalam satu kawasan atau sebahagian daripada kawasan itu  di mana hidupan akuatik tersebut telah pupus. Contohnya kawasan EEZ yang juga terkandung dalam perihal UNCLOS III. Selain itu, kajian dan penyelidikan saintifik perlu dijalankan dari semasa ke samasa untuk mendapatkan idea baru atau kaedah baru dalam melindungi khazanah yang sangat berharga ini.
Pengurusan secara CBM juga dalam mengawalselia aktiviti-aktiviti rekreasi dan aktiviti-aktiviti lain dalam mana-mana kawasan atau sebahagian daripada kawasan itu untuk mengelakkan kerosakan yang tidak boleh dipulihkan kepada persekitarannya. Sebagai contoh masalah yang sering kali berlaku seperti pencemaran tanah, pencemaran laut kesan aktiviti akuakultur,pencemaran daripada kapal kesan pertumpahan minyak dari perlanggaran, pencermaran therma,pencemaran bunyi, sampah laut,pencemaran sumber atsmopheric ,penangkapan ikan yang tidak terkawal dan sebagainya.
Maka dengan ini, Kerajaan Malaysia perlu menguruskan hasil sumber laut berdasarkan Pengurusan Secara Komuniti atau versi Inggerisnya disebut Community Based Management. Hal ini juga amat berkait rapat dengan objektif badan itu sendiri di mana bertindak sebagai melindungi, mengekalkan sumber serta melindungi dibawah Peraturan,Akta dan undang-undang seperti UNCLOS I,II,III, MARPOL, IMO,UNESCO,CLC.SOLAS dan lain-lain. Perkara ini ada termaktud dalam perundingan laut dan agenda 17 itu sendiri.Di dalam Bab 17 dalam Agenda 21 di bawah tajuk “ Protection of ocean, all kinds of seas, including enclosed and semi-enclosed seas, and coastal areas and the protection,rational use and development of their living sources”. Tiga program yang melibatkan pembangunan pemanpanan atau Sustaiable development dalam dua conteks dimana kawasan perairan dan pulau-pulau kecil dalam cabaran perubahan global dan aktiviti manusia itu sndiri.Akhirnya dengan kerjasama perlindungan serta langkah berdasarkan pengurusan CBM ini dalam perlindungan kawsan persekitaran laut dan mengatasi isu dari pencemaran dapat diatasi serta dapat menggalakkan  dan keprihatinan dan kerjasama Antarabangsa yang lain.
Hasik Nukilan: NUR KHAIRUNNISA BINTI OTHMAN-UK23123
                     UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU.

No comments:

Post a Comment