Tuesday 25 September 2012

SIFAT PEMAAF RASULULLAH S.A.W



Pada suatu hari Nabi s.a.w. brsama2 sahabat2nya sdg duduk berhat2 di suatu tmpat setelah selesai sesuatu peperanagn. Cuaca ketika itu panas terik. Sedang sahabat2nya beristirehat, Nabi s.a.w pergi berjalan2 agak jauh dr tmpat mereka untuk berbaring di bwh sbatang pokok kayu yg rendang.
Sedang Nabi berbaring2 tiba-tiba dtg seorang musyrik di hadapan Nabi dengan pedang di tangannya. Sambil menghunuskan pedangnya kepada Baginda lelaki itu berkata:
“wahai Muhammad,katakan siapakah yg dpt menolong kau dari aku sekarang?”
Tanpa sedikitpun rasa gentar atau takut prtanyaan lelaki musyrik itu dgn secepat spontan dijawab : “ALLAH!” sahut baginda dengan suara tegas dan keras.
Mendengar jawapan Nabi s.a.w itu,pedang lelaki itu tiba2 jatuh ke tanah lalu cepat direbut oleh Rasulullah s.a.w. Lelaki itu lantas menjadi kehairanan serta tercengang2 pula. Sambil menghalakan pedang kearah lelaki itu sebagaimana tadi ia menghalakan pedang itu terhadap Nabi.Kini Rasulullah s.a.w pula bertanyakan:
“ sekarang katakan kepada saya siapa pula yg akan menolong engkau dari saya??”
Dengan suara yg agak terketar2 kerana ketakutan, kerana fikirannya tentulah kali ini ia akan dibunuh,lantas ia pun berkata:
“ tentulah engkau sahaja yg dapat menolongku”
Kemudian Nabi s.a.w melepaskan orang itu supaya kembali kepada kaumnya,tatkala sampai di kalangan kaumnya ia pun lalu mengkhabarkan :
“Wahai kaumku. Aku telah datang dari seorang lelaki yang paling baik di antara sekalian manusia”
Dan menurut riwayatnya lelaki itu kemudianya telah memeluk agama Islam justeru mengenangkan sifat kemaafan Baginda yang luar biasa itu.
~~~Apa yang dapat Cik Nisa simpulkan di sini kita perlu memaafkan org yg berbuat salah kepada kita.kita perlu sentiasa mengingati AllahS.W.T.Jangan sesekali kita menganiayai org yg tidak bersalah. Kita perlu menyedari kesilapan diri dan membaiki diri menjadi lebih baik. Kita saling mengasihi sesame manusia malah kita perlu berani dan tabah dlm menghadapi musibah yg diberikan oleh Allah S.W.T. Namun bukan mudah untuk melakukanya lebih2 lg pada mereka yg byk menganiayai kita.Nama2 mereka mmg dlam ingatn kita.Adkah itu dendam??Kebencian kita kpd mereka semua???Oh Tidak!!!!Ya Allah lembutkanlah hati aku tuk memaafkan segalanya snbgaimana Rasulullah...FORGIVE THEM BUT NOT THE BASTARD NAME!!!!! SO SAD....Biarkan kemarahan ku reda sendiri~~~~

No comments:

Post a Comment