Thursday 27 September 2012

TIPS – TIPS : PELAJAR MENGANTUK APABILA BELAJAR


Masalah yg sering kita hadapi adalah MENGANTUK serta menguak2 sebaik2 saja memulakan pembelajaran atau mengulang kaji pelajaran terutama kali apabila membaca nota. Saya sendiri jika ditanya mengapa???Saya akan menjawab malas la..xda mood...Borink..


Sebagai seorang pelajar,pelajaran tetap penting untuk ke mercu kejayaan di masa hadapan. Perasaan jemu, bosan, malas serta sikap sambil lewa terhadap pelajaran bermula dengan minda yang negatif.


Apa yang perlu kita lakukan adalah:^^ Bina sikap yang POSITIF . kejayaan seseorang sebenarnya 90 % ditentukn oleh sikapnya dan hanya 10 % sahaja ditentukan oleh pengetahuan sedia ada. Sekiranya kita membaca terlalu lama tapi tidak focus maka kita buang masa sahaja. Jadi perbaikilah diri tu ye cik Nisa..agar bersungguh2 dan bersikap[ positif.


^^ Persediaan Minda. Sikap negatif adalah drpd minda yg negatif. So minda perlu diubah menjdi positif. Guna kaedah Saranan Kendiri iaitu pembentukan kata2 positif cam ni:“ Saya mesti berusaha dan menjadi pelajar cemerlang. Belajar adalah penting untuk masa hadapan. Orang lain boleh Berjaya, sya yakin saya juga boleh!”


^^ persediaan perasaan. Fikiran dan perasaan positif, memudahkan lagi anda memberi tumpuan kepada pelajaran. Kita akan berasa lega kerana tidak diganggu dgn kata2 negatif.


^^ Persekitaran yang sesuai.Apabila ingin belajar carilah tempat yg sesuai tanpa sebarang gangguan. Mental dan emosi yg terganggu akan menjejaskan tumpuan fikiran.


^^ Ketepikan seketika masalah sampingan. Sekiranya kita mghadapi masalah lain seprti perselisihan dgn rakan,masalah kewangan dan sbagainya,kita try kongsi atau luahkan kpd parents bg mengurangkan tekanan lantas memberi laluan untuk kita tumpukan pelajaran.or mereka2 yg benar2 kita leh percaya bg mengelakkan masalah mnjadi lebih teruk.


LAWAK CIK NISA: jgn hangat2 taik ayam sudah la ye....hehe...  

No comments:

Post a Comment